Nagroda Literacka Warszawy 2024

Znamy laureatki i laureatów 17. edycji Nagrody Literackiej m.st. Warszawy

Już po raz 17. przyznano Nagrody Literackie Warszawy. Spośród 755 zgłoszonych książek jury wyłoniło 5 najlepszych. Kim są tegoroczni laureaci i laureatki?

Podczas finałowej gali, która odbyła się 15 czerwca br. w Warszawie, przyznane zostały Nagrody Literackie m.st. Warszawy. Wyróżnienie to przyznawane jest w 5 kategoriach: proza, poezja, literatura dziecięca, książka o tematyce warszawskiej oraz komiks i powieść graficzna. Dodatkowo, jury konkursu decyduje, do kogo trafi tytuł warszawskiego twórcy lub warszawskiej twórczyni przyznawany za całokształt twórczości. 

Werdyktem jury laureatkami i laureatami 17. edycji Nagrody Literackiej m.st. Warszawy zostali:

Kategoria proza – Tomasz Różycki za powieść „Złodzieje żarówek”, Wydawnictwo Czarne

Życie w bloku, arcydziele surowego piękna czasów późnej komuny, to prawdziwa metafora istnienia człowieka nowoczesnego. Wszak mieszkania unoszą się nad ziemią, a dziesiątki balkonów zwisają nad miastem, dzięki czemu mieszkańcy mogą dystansować się od przyziemnej zgnilizny i klasowo niedopasowanych sąsiadów.

W tym centrum wszechświata, na ostatnim piętrze – gdzie najbliższymi sąsiadami są niebo i synogarlice – mieszka Tadeusz, który od ojca dostał ważne zadanie: pójść z puszką ziarnistej kawy do Stefana, złotej rączki, z prośbą, by ów kawę zmielił. Wyprawa nie jest łatwa, trzeba pokonać korytarz, taki, ja wiem, na sto, góra sto dwanaście metrów, oszklony dwudziestoma, no, może dwudziestoma dwoma oknami, ciemny, bo łobuzy ciągle wykręcają żarówki. A jak tu przejść samotnie przez zaułki tego betonowego Akropolu, skoro ukryte bóstwa i centaury tylko czekają, by w człowieka wejść i go przebóstwić?

Złodzieje żarówek to znakomita i zaskakująca proza. Pod doskonałym piórem Tomasza Różyckiego wielka płyta przeistacza się w wielopiętrową opowieść o życiu bloku i jego mieszkańcach, splecioną z sąsiedzkich plotek i osiedlowych legend. Korytarze wydłużają się i plączą, czas i narrator gubią, a przed czytelnikiem rośnie surrealistyczna, straszna, ja wiem, może nawet trochę śmieszna opowieść o PRL-owskiej Polsce pomieszczonej w jednym bloku.

Kategoria poezja – Justyna Kulikowska za tomik „Obóz zabaw”, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Poznaniu

„Obóz zabaw” to czwarta już książka poetycka podlaskiej autorki. W formie poematu z przypisami Kulikowska w nowy sposób mierzy się z tematyką i figurami towarzyszącymi jej pisarskiej drodze od samego początku: zaliczyć do nich można pamięć o doznanej przemocy, doświadczenie biedy i wykluczenia klasowego na poziomie jednostkowej biografii oraz poszukiwanie strategii walki z nimi, spośród których najważniejszą rolę pełni praca nad świadomością językową (od statusu regionalizmów po autotematyzm w pracy twórczej). Tym razem jednak podmiotce udaje się nakreślić plan szerszy, a może po prostu bardziej czytelny – rytm mechanicznych repetycji przerywają więc pieśni oraz historie bohaterek dawnej prowincji, pozory łatwości kobiecego awansu klasowego zderzają się z uznawaniem ich za uzurpację przez klasy panujące, a nawet największym „przyjaciołom ludu” trzeba z kolei wytłumaczyć pewne zasadnicze różnice w doświadczeniu pracy najemnej. W końcu historia Aliny Kabajewej niczym pryzmat rozszczepia wiele wątków każących awans klasowy jako metodę walki z traumą społeczną podać w wątpliwość.

Kategoria literatura dziecięca – Maria Strzelecka (tekst i ilustracje) za książkę „Hajda. Beskid bez kitu”, Wydawnictwo Libra PL

Trzecia część historii z Beskidem i jego wspaniałą przyrodą w tle. Tym razem akcja toczy się w niezwykle trudnych dla Łemków czasach przesiedleń i akcji „Wisła”. Maria Strzelecka splata losy ludzi i zwierząt w piękną, wzruszającą, niezwykle empatyczną i mądrą książkę, pełną przedstawionych z czułością detali życia beskidzkiej wsi lat 40. XX wieku.

„Strzelecka ZNOWU w formie! Ale tym razem w zacisze jej historii wkracza HISTORIA…” [Andrzej Stasiuk]

„Z całego beskidzkiego serca dziękuję za tę książkę. Wprowadza ona czytelnika w świat karpackiej przyrody, dzikość natury oraz człowieka. Jej ponadczasowy charakter sprawia, że powinien sięgnąć po nią każdy. Szczególnie mieszkańcy Beskidu Niskiego, bo tylko rozumiejąc i oswajając to, czego nie znamy i czego się boimy, możemy to skutecznie chronić i pokochać”. [Anna Czuchta]

„Maria Strzelecka znów nie wciska nam kitu o łemkowskim Beskidzie. Z jednej strony żałuję, że kiedy zaczęła publikować swoje teksty i rysunki, moje dzieci były już za duże na jej książki. Z drugiej strony, czytając „Hajdę”, mam poczucie, że ta wielogłosowa opowieść zwierząt i ludzi o naturze, kulturze i historii w tle jest także dla dorosłych. Włócząc się po lasach i pagórkach południa, zbyt łatwo zapominamy, że do czasu akcji „Wisła” we współczesnej pustce stały ogromne wsie tętniące życiem. Tak więc – Hajda! W prawdziwe opowieści o Beskidzie”. [Max Cegielski]

Kategoria książka o tematyce warszawskiej – Michał Książek za publikację „Atlas dziur i szczelin” Wydawnictwo Znak

Przyroda, która przejmuje miasto, zaczyna od najmniejszych pęknięć w betonie

Rodzina sikorek zamieszkała w Warszawie pod adresem Metro Świętokrzyska 02.

Pewien szpak umościł sobie gniazdo w bombowcu z Muzeum Lotnictwa.

Wróble wprowadziły się do starego neonu TEATR DRAMATYCZNY.

Przyroda wcisnęła się w najmniejsze szczeliny miasta i znalazła szpary w zabudowanych metropoliach. Zazieleniła dziury chodnikowe, o które potykamy się śpiesząc do pracy.

Ten świat, którego nie dostrzegamy na co dzień, oczarowuje jeśli tylko znajdziemy chwilę, żeby go odkryć. Michał Książek zabiera nas na spacer po dobrze znanych ulicach i zachęca, by patrzeć uważniej. Tropi sekretne życie ukryte wśród betonu i schowane za neonami wielkich miast. Z przewrotnym poczuciem humoru opowiada o nieoczywistych przestrzeniach miejskich, w których rozgościła się natura.

„Bar, gdzie pije się nalewkę, ławki, gdzie pije się wódkę oraz krzak za przystankiem, gdzie się sika. Wszystkie okazują się czymś innym… Wyśpiewanym terytorium, wyszukanym domem, starannie wybranym spośród wielu miejscem. Terytorium lęgowym. Samiec sikory modrej śpiewa w ciągu dnia nawet pięć godzin, by wyśpiewać sobie dom.“

Atlas dziur i szczelin to hymn na cześć miejskiej przyrody.

Kategoria komiks i powieść graficzna – Maciej Sieńczyk za „Spotkanie po latach”, Wydawnictwo Literackie.

Pozornie zwyczajne spotkanie u dawnych znajomych, które niespodziewanie zamienia się w niecodzienną towarzyską przygodę.

Dorota Masłowska: „Sztuka Sieńczyka jest nieprzewidywalna, ostentacyjnie nieutylitarna, bezczelna w swoim czczym pięknie. Prowokacyjna w estetycznym przesublimowaniu, w które autor, w akcie przekory jakby, ubiera bezsens i głupotę swoich fantazji. To w bez reszty pragmatycznym i utylitarnym świecie, w którym żyjemy wydaje mi się właśnie wywrotowe.

Szukając nazwy dla gatunku literacko-graficznego, którego Maciej Sieńczyk jest jedynym znanym mi przedstawicielem, obstawiam „horror bezsensu”.

W niepodrabialnym stylu, zarazem wytwornym i potwornym, wybitny artysta wciąga nas na manowce swojej wyobraźni. Spotkanie po latach jest taką właśnie wędrówką po jej odrażających bezkresach, pętlach, tunelach, lejach. Pierwiastek horroru to zapierająca dech w piersiach płodność tego świata, łatwość, z jaką wydaje on z siebie podświaty, pod-pod-podświaty, skłócone ze sobą, lęgnące się z siebie, efemeryczne, bo ledwie wyrojone, a już znikające, by ustąpić kolejnym i kolejnym. Szybko zrezygnować czytelnik musi z poczucia, że wie, gdzie tu jakaś reguła, plot; na próżno usiłuje przejrzeć bieg wypadków”.

W tym roku tytuł warszawskiej twórczyni przyznano Joannie Papuzińskiej. Autorka, całe życie związana z Warszawą, zadebiutowała w 1956 roku na łamach „Świata Młodych”. Od tego czasu napisała ponad 50 książek dla dzieci (wierszem i prozą), wśród których znajdują się m.in. serie „Nasza mama czarodziejka” czy „Rokiś”. Z inicjatywy pisarki powstało też pierwsze w Polsce czasopismo poświęcone książce dla dzieci – „Guliwer”. 

 @miastostolecznewarszawa  
  • Grzegorz Bogdał, „Idzie tu wielki chłopak”, Wydawnictwo Czarne
  • Tomasz Różycki, „Złodzieje żarówek”, Wydawnictwo Czarne
  • Aleksandra Tarnowska, „Wniebogłos”, Wydawnictwo Art Rage
  • Justyna Kulikowska, „Obóz zabaw”, Wydawnictwo WBPiCAK w Poznaniu
  • Marcin Orliński, „Późne słońce”, Wydawnictwo Wolno
  • Marta Podgórnik, „Erwin i Fatum”, Wydawnictwo WBPiCAK w Poznaniu
  • Anna Kaźmierak (tekst i ilustracje), „Gdzie ty jesteś, koguciku?”, Wydawnictwo Wytwórnia
  • Marta Lipczyńska-Gil (tekst), Marta Ignerska (ilustracje), „Ferment w mieście”, Wydawnictwo Hokus-Pokus
  • Maria Strzelecka (tekst i ilustracje), „Hajda. Beskid bez kitu”, Wydawnictwo Libra PL
  • Katarzyna Chudyńska-Szuchnik, „Świdermajerowie”, Wydawnictwo Dowody
  • Tymon Grabowski, „Paskudnik Warszawski”, Wydawnictwo Złomnik
  • Michał Książek, „Atlas dziur i szczelin”, Wydawnictwo Znak
  • Katarzyna „Falauke” Czarna, „Czy wszystko smakuje?”, Kultura Gniewu
  • Maciej Sieńczyk, „Spotkanie po latach”, Wydawnictwo Literackie
  • Jacek Świdziński, „Festiwal”, Kultura Gniewu

Laureatki i laureaci otrzymali nagrody finansowe w wysokości 30 tysięcy złotych, a warszawska twórczyni – 100 tysięcy zł. Pozostali nominowani otrzymali po 10 tysięcy zł.

Wyboru dokonało jury w składzie: Justyna Sobolewska (przewodnicząca), Maciej Jakubowiak (sekretarz), Jarosław Klejnocki, Anna Kramek-Klicka, Piotr Sadzik, Agnieszka Sowińska, Karolina Szymaniak. 

Decyzja ta zdecydowanie nie była prosta, bowiem w tym roku do konkursu zgłoszono aż 755 tytułów!
W kategorii proza – 293 tytuły, 212 tomów poezji, 149 książek w kategorii literatura dziecięca, 75 tytułów w kategorii książka o tematyce warszawskiej, a w najmłodszej kategorii – komiks i powieść graficzna – 37 publikacji.




Źródło: https://kultura.um.warszawa.pl; https://www.facebook.com/nagroda.literacka.warszawy; https://www.taniaksiazka.pl
Grafiki: https://www.facebook.com/nagroda.literacka.warszawy

Dodaj komentarz